رنسانس برای کانون

همه‌پرسی برای تغییر سیستم حمل‌ونقل در رم

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از گاردین، ماه گذشته بود که بر اثر سقوط پله‌برقی در ایستگاه مترو در شهر رم 24 نفر مجروح شدند. کمی قبل‌تر در ماه می هم آتش‌گرفتن و سپس انفجار یک اتوبوس در این شهر حادثه آفرید که هرچند تلفات جانی به همراه نداشت اما دستکم دهمین مورد از آتش گرفتن و انفجار اتوبوس‌ها در این شهر را طی یک سال گذشته رقم زد.

این در حالی است که در سال 2017، 22 اتوبوس و در سال 2016، 14 اتوبوس، در این شهر آتش گرفته و از بین رفته‌اند که در اغلب موارد علت این حوادث اتصالی عنوان شده است.

روند پرداخت و خرید بلیط هم رضایت‌بخش نیست. تعداد دستگاه‌های خرید اندک است، کارت‌خوان ندارند و سکه‌ها را می‌خورند. کارت‌های قابل شارژ برای اتوبوس هم که وعده آن در آغاز سال داده شده بود تنها در برخی نقاط در دسترس قرار گرفته‌اند.

دیگر آنکه با وجود کیفیت پایین و وضع نامناسب حمل و نقل در این شهر، هزینه حمل و نقل رو به افزایش است.

رم، در میان پایتخت‌های اروپایی و حتی بسیاری از شهرهای ایتالیا از عقب‌مانده‌ترین سیستم حمل‌ونقل برخوردار است.

خطوط A و B مترو و خط نیمه‌کاره C تنها بخشی از این شهر را با جمعیت 2.5 میلیون نفر پوشش می‌دهند. شرکت حمل و نقل رم که متعل به شورای شهر است بابت یک وام سنگین 1.4 میلیارد یورویی بدهکار است و سوابقی از سوء هزینه‌کرد در کارنامه دارد.

همه اینها سبب شده، رمی‌ها شانسی برای اظهارنظر درباره سیستم حمل و نقل شهرشان به دست آورند. آنها روز یکشنبه با شرکت در یک همه‌پرسی شهری در پاسخ به یک سوال بروکراتیک رای خواهند داد: آیا مدیریت حمل و نقل باید به مناقطه عمومی گذاشته شود؟

حالا هم کمپینی به راه افتاده که مردم را تشویق می‌کند به سوال همه‌پرسی روز یکشنبه پاسخ مثبت بدهند و بدین ترتیب خواهان خروج مدیریت حمل‌ونقل از شورای شهر و واگذاری آن طی یک مناقصه عمومی شوند.

اما کسانی هم هستند که تصمیم دارند به سوال همه‌پرسی پاسخ منفی بدهند: شخصی بانفوذ مثل ویرجینیا راجی، شهردار رم که مدافع عملکرد شرکت حمل‌ونقل رم است. او در سخنرانی انتخاباتی خود در سال 2016، سیستم حمل‌ونقل رم را به جواهری تشبیه کرده بود که بر تاج رم می‌درخشد. جمله‌ای که قطعا اگر امروز بیان شود موجی به یک طنز خنده‌آور بیشتر شباهت خواهد داشت.

انتهای پیام/

دسته بندی ها تسنیم

دیدگاه